Kitokia mankšta: Alternatyva bėgiojimui ir svarmenų kilnojimui

Pasakoja Paulas Ingrahamas:

Tradiciniai įprastų pratimų tikslai – sustiprinti raumenis, taip pat širdį ir kraujagysles. Geri šie tikslai, tačiau jie – ne vienintelis žmogaus fizinės sveikatos rodiklis. Jau tūkstantmečius kinai turi kur kas rafinuotesnį ir pilnesnį požiūrį į gyvybingumą: sveikas asmuo taip pat yra gracingas, ramus, išlaikantis pusiausvyrą ir suvokiantis save kaip asmenybę.

Vakaruose fizinio pajėgumo simbolis – aukščiausio lygio, tačiau siauros specializacijos atletas, kurio fiziniai veiksmai balansuoja ties žmogaus galimybių riba, ir kurio bendras fizinis pajėgumas yra vertinamas tiek, kiek svarbus jo indėlis į konkrečią sporto šaką. Atletai liūdnai pagarsėję tuo, kad dažnai fiziškai ir emociškai palūžta ar „perdega“ dar jauni. Ilgalaikė fizinės veiklos teikiama nauda nėra svarbiausia ir ne dėl jos yra sportuojama.

Tuo tarpu, fizinio pajėgumo Rytų pasaulyje išraiška – ilgaamžiškumas, t.y. ilgas ir pilnavertis gyvenimas. Kovos menų meistras – dar vienas sektinas pavyzdys. Kaip matėme filme „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas“, žavimasi Kinijos istorijos ir mitologijos mistikų ir didžiųjų karių išmintimi, tylia nedemonstruojama stiprybe ir neeiliniu gebėjimu valdyti protą ir kūną. Neįsivaizduojama, kad kinų didvyris „perdegtų“ ar „išsisemtų“! Kinijoje, jei esi fiziškai pajėgus, su amžiumi tik stiprėsi.

(Žinoma, tai romantinė Azijos filosofijos vizija: Kinija taip pat spaudžia jaunus sportininkus, dalyvaujančius tarptautinėse varžybose ar olimpinėse žaidynėse. Skirtumas tas, kad tarp kinų paplitęs brandus, idealistinis, sveikata pagrįstas požiūris į fizinę galią.)

Norintys sportuoti sveikai žvelgia į rytus

Iš šių dvejų sampratų, tikėtina, būtent rytietiška gali daugiausiai pasiūlyti norintiems sportuoti sveikai. Dauguma žmonių, gerai pagalvoję, išties mieliau rinktųsi fizinės veiklos kokybę, o ne intensyvumą. Jei pageidauji atletiško kūno, pasisamdyk asmeninį trenerį, pradėk kilnoti svarmenis ir minti bėgimo takelį. Tačiau jei pageidauji giliau miegoti, instinktyviai rinktis sveikesnį maistą, gracingiau judėti, greičiau pasveikti susižeidus, ir jei nori, kad šitai tęstųsi iki senatvės… tuomet tau reikia kitokios mankštos.

Ir daugumai žmonių reikia. Mes nebemiegame taip, tiek nejudame, negauname tiek šviežio oro ir maistingų medžiagų, kiek mūsų protėviai – ir tai yra daugelio sutrikimų ir ligų priežastis (ar pagrindinė komplikacija). Mankšta antikinėje kinų tradicijoje tiesiogiai ar netiesiogiai skatina žmones įveikti šias negeroves, subtiliai bet tvirtai pabrėždama pusiausvyrą ir perspektyvą.

Šie prioritetai atsispindi praktikuojant nesuskaičiuojamą daugybę tai či, či gong ir falun gong atmainų – įvairias mankštos rūšis, kurios daugumai vakariečių nežinomos, jei neminėsime stereotipinių pagyvenusių vyriškių, parke gracingai skrodžiančių rankomis orą, vaizdinių. Tiesą sakant, beveik bet kuri mankštos rūšis gali būti teisėtai vadinama „či gong“ (laisvai verčiant, darbu su žmogaus gyvybine energija), jei tik ji remiasi aukščiau paminėtų mankštos rūšių filosofija.

Trumpai drūtai apibrėžti, kas aukščiau išsakyta, būtų galima taip: yra ir kitokių būdų mankštintis. Lygiai kaip vaistai ir chirurgija nėra vienintelis pasirinkimas medicinoje, taip ir bėgimas ir svarmenų kilnojimas nėra vienintelis būdas mankštintis!

Apie straipsnio autorių:

Paulas Ingrahamas – mokslo temomis rašantis žurnalistas, taip pat gydomojo masažo specialistas iš Vankuverio, Kanados. Paulas netrukus turėtų įgyti gydytojo diplomą – sveikatos mokslais jis domisi jau daugelį metų, o jo veiklą neįtikėtinai praturtina tūkstančiai pokalbių su skaitytojais ir ekspertais iš viso pasaulio | http://saveyourself.ca/

Vertė Eglė Jasiūnienė iš:  http://saveyourself.ca/articles/exercise-alternatives.php

2012 03 31
Įrašo kategorijos: Ilgaamžiškumo paslaptys, Joga

Palikite komentarą