„Mankšta kūnui – atgaiva sielai, arba Laisvė moteriškumui!” / Sveikas.lt

Dėkojame žurnalistei Aušrai Baronienei už išsamų Eglės išklausinėjimą apie kalanetiką, knygą ir moteriškus atradimus. Cituojame portalo Sveikas.lt straipsnį:

Seniai įrodyta mankštos nauda sveikatai ir gerai savijautai. Tačiau ne kiekvienas pridėjęs ranką prie širdies prisipažintų rytą pradedąs būtent nuo mankštos. Ką jau kalbėti apie moteris, kurias buitis ir šeimos rūpesčiai nuvargina tiek, kad gražiausiose savo svajonėse poilsį jos tapatina tik su galimybe gerai išsimiegoti. Kita vertus, laikai keičiasi. Informacijos srautas pasiekia net ir labiausiai rūpesčių prispaustas dailiosios lyties atstoves. Tačiau ir vėl iškyla dilema: nuo ko pradėti? Apie tai kalbamės su kalanetikos mokytoja Egle Afanasjeva.

Treniruočių studijjoje, kurioje dirba Eglė, vyksta daug įvairių užsiėmimų: kūno balanso, jogos, pilates, baleto, modernaus šokio, kalanetikos. Pastaroji mankštos forma skirta moterims, kurios niekada nesimankštino ir nusprendė pradėti rūpintis savimi. Labai svarbus šiu treniruočių privalumas – sportuojama pagal individualias galimybes, nereikalaujama pratimus atlikti „stipriau, daugiau, aukščiau“. Visuomet rekomenduojamos poilsio pertraukėlės, leidžiama jaustis laisvai, sukuriama tarsi atostogų atmosfera. Taip pat formuojama taisyklinga laikysena.

Nuo kitų panašaus pobūdžio treniruočių kalanetika skiriasi tuo, kad mankštinantis dėmesys koncentruojamas ne tik į kūną, bet atliekami asmeninio patyrimo užsiėmimai. Treniruočių metu stengiamasi sutelkti protą, panirti į vidinę ramybę, įsigilinti į save, atrasti ką nors iki šiol nepatirto. Šių treniruočių metu harmonizuojamas kūnas, protas ir siela. Ramioje aplinkoje atliekamų pratimų metu siekiama suprasti, kas ir kodėl daroma. Tokiu būdu maksimaliai priartėjama prie dvasinio malonumo ir fizinio pasitenkinimo.

„Treniruotės pradžioje susikaupiama, koncentruojamas dėmesys, kvėpuojama lėtai ir ramiai, akcentuojama laikysena, energijos tekėjimas. Tokia nuotaika lydi visos mankštos metu“, – sako Eglė. – „Kalanetika – intelektuali mankšta. Atliekant pratimus būtina galvoti, patariama įsiklausyti ir pajausti savo kūną, suprasti, kuris raumuo dirba. Tuomet pasiekiamas maksimalus poveikis ir efektyviausias rezultatas“.

Nauji sumanymai kyla iš poreikio

Pasak kalanetikos mokytojos, mūsų gyvenimo kokybę lemia daug faktorių: pozityvios mintys, požiūris į aplinką, fizinis aktyvumas, mityba. Treniruotes lankančioms moterims kyla daug klausimų. Gana dažnai jos klausia, kaip harmonizuoti visus šiuos faktorius. Dėl to studijos įkūrėjoms kilo mintis organizuoti asmeninio patyrimo užsėmimus.

Vienas jų – gongų maudynės. Šių praktikų metu ilsisi galva, atsipalaiduoja kūnas. Per užsiėmimus gulima ant žemės ir klausomasi gongų. Yra žinoma, kad šie muzikos instrumentai skamba tam tikru dažniu, kurio vibracijos yra stipresnės už žmogaus minčių ir smegenų dažnius. Tai reiškia, jog visos mintys yra tarsi išstumiamos iš galvos, kūnas atsipalaiduoja, panyrama į meditaciją, kai kuriems pavyksta net užmigti. Po treniruočių juntamas skaidrių minčių bei energijos antplūdis, stabilizuojasi psichinė būsena.

Knygos idėją paskatino Eglės mokinės

Vesdama kalanetikos treniruotes, Eglė suprato, kad informacija apie kalanetiką, kurią studijos lankytojos gauna iš jos, tėra kone vienintelis šaltinis. Jaunos moters žodžiais, viską, ką galima rasti internete lietuvių kalba, iš anglų kalbos išvertė ji ir jos kolegės. Realiai sertifikuotų kalanetikos mokytojų Lietuvoje yra tik kelios. Viena iš jų – Eglė.„Mes nuolat palaikome ryšius su oficialiu kalanetikos centru, įsikūrusiu Čikagoje (JAV). Man ir kitoms studijos mokytojoms yra labai įdomu, gauname daug informacijos, kuria dalijamės su tais, kurie ateina į mūsų užsiėmimus“, – sakė Eglė. – „Būtent dėl to ir kilo idėja išleisti knygą. Tiesiog moterys prašė tikslesnės informacijos, platesnių paaiškinimų. Po ilgų parengiamųjų darbų prieš keletą mėnesių knyga „Kalanetika. Atradimams įkvepianti mankšta“ pasiekė savo skaitytojus“.

Trys dešimtmečiai, įrodę kalanetikos privalumus

Callan Pinckney – kalanetikos metodo autorė – nebuvo įžymybė, modelis, kino žvaigždė ar garsi medicinos gydytoja. 47-erių metų amerikietė atrado saugų mankštos metodą, padedantį atsikratyti nugaros skausmų ir sutvirtinti kūną. Įgimta nugaros išvarža ir kojų deformacija lėmė ilgus metus trukusį fizinį jos prigimties keitimą. Mergaitės iškrypusį dubenį ir kojas 7 metus koregavo dėvimos plieninės sąvaržos, o 12 metų – klasikinio baleto pamokos.

Sulaukusi 21-erių ji leidosi į 11 metų trukusią pasaulio pažinimo ir savęs ugdymo kelionę, po kurios grįžo su nepakeliamais kelių skausmais, kuprota nugara ir pasenusi ne pagal savo amžių taip, kad mama nualpo išvydusi ją oro uoste. Stuburo išvarža buvo tokia stipri, kad pasak daktarų, tik operacija galėjo ją išgelbėti nuo invalido vežimėlio.

Tačiau vietoj to, Callan ir vėl pasielgė savaip. Ji nutarė mankštintis. Išbandžiusi įvairius mankštos būdus (kurie tik blogino jos fizinę būklę ir didino skausmus), ėmė eksperimentuoti – jėgos lavinimo pratimus pradėjo derinti su ankščiau įgyta baleto pamokų patirtimi. Atlikdama fizinius pratimus, ji galėjo naudoti tik labai mažos amplitudės (ne daugiau nei 7 cm) judesius, kad nesukeltų nugaros raumenų spazmų. Didelės pastangos, susikaupimas ir judesių kontrolė atnešė neįtikėtinus rezultatus. Callan netvėrė džiaugsmu matydama ir jausdama kaip jos kūnas diena iš dienos stiprėja, stangrėja, o savijauta primena gazelės šokį laukuose! Atsargūs ir švelnus judesiai – pasikartojantys giluminių raumenų įtempimai ir „baletiniai“ lankstumo lavinimo pratimai – tapo pratimų serija, kuri ne tik ištiesino Callan nugarą, bet ir performavo jos figūrą – atliko modeliuojamą funkciją: pakėlė sėdmenis, sustiprino šlaunis, padailino liemenį.Savo pavyzdžiu Callan Pincney įtakojo tūkstančių amerikiečių gyvenimo kokybę, o kalanetikos metodas savo išskirtinumu pralenkęs laiką 9-ajame dešimtmetyje, yra populiarus iki pat šiu dienų.

Svarūs specialistų patarimai

„Visų sričių pati negalėjau aprėpti. Juo labiau esu įsitikinusi, kad savo srities specialistai geriausiai gali pateikti mokslu pagrįstas žinias“, – sakė Eglė. Susisteminusi medžiagą, ji išskyrė svarbiausius akcentus, kurie yra būtini pradedant kalanetikos pratimus. Taip pat pateikė mitybos (Eglė Kliukaitė), psichologijos (Vilma Vėlyvienė), kineziterapijos (Brigita Paulienė), medicinos (Nijolė Stančikienė) specialistų informacijos, apžvelgė kalanetikos bei sveikos gyvensenos principus. Eglės įsitikinimu, harmoninga būsena yra labai svarbi dėl to, kad visos grandys yra glaudžiai susijusios, nesant vienos jų pasiekti teigiamų rezultatų sunku, užsiėmimai praranda prasmę. Pasak Eglės, kalanetikos pratimų aprašymas leis atlikti treniruotes net ir namuose. Pradėjusi su mokytoja, vėliau kiekviena moteris galės mankštintis savarankiškai. Kiekvienam pratimui pridėtos trys modifikacijos. Todėl pakoreguoti pratimai tiks net ir kūdikio besilaukiančiai mamai. Kiekvienas pratimas iliustruotas nuotraukomis.

Svarbu žinoti „kodėl?“

Judėjimas yra gyvybės pagrindas. Eglės žodžiais, negana pasitreniruoti kelis kartus per savaitę. Kiekvieną dieną tiesiog būtina skirti bent pusvalandį fizinei kūno mankštai. Tai reikalinga ir dėl to, kad judėjimo metu organizme vykstantys cheminiai procesai tiesiogiai veikia tas smegenų sritis, kurios atsakingos už gerą nuotaiką, apsaugą nuo depresijos.

Pozityvios mintys ir vizualizacija padeda sukurti siekiamo tikslo vaizdą ir jį įgyvendinti. Pasak Eglės, ši teorija pagrįsta sporto psichologija, kuomet sportininkai, norėdami pasiekti pergalę, turi įsivazduoti esą čempionai. Baimė pralaimėti blokuoja pergalės siekimą. „Tą patį stengiuosi išaiškinti ir savo mokinėms, t.y. mankštinantis jos skatinamos iškart nusiteikti, kad jos dailiai atrodo, gerai jaučiasi, o ateityje bus dar geriau“, – savo metodus aiškina Eglė. Pozityvios mintys gamina didesnį energijos kiekį, kurių jėga tampa stipresnė, galingesnė, greičiau išsipildo.

„Jeigu žmogui paaiškini, kodėl jis turi elgtis būtent taip, o ne kitaip, yra daugiau šansų, kad jis taip ir elgsis“, – sako Eglė. – „Pavyzdžiui, visi žinome, kad per dieną reikia išgerti maždaug du litrus vandens, tačiau nežinojimas, kodėl reikalingas toks vandens kiekis, ne vieną nuo šito atgraso“.Tiesiog reikia žinoti, kad esant vandens trūkumui, organizme sulėtėja visi procesai, ląstelės negauna pakankamai deguonies ir maisto medžiagų, toksinai ir kitos metabolizmo atliekos užsilaiko, dėl šių priežasčių greičiau senstama, sergama ir apskritai jaučiamasi prasčiau. Kalbėdama apie mitybą, Eglė pirmiausia pataria išsiaiškinti priežastis, kodėl, tarkime, persivalgoma. „Jeigu tai daroma dėl neturėjimo ką veikti, vertėtų tą laiką užpildyti aktyviu laisvalaikiu: susitikti su draugais, nueiti į teatrą“, – pataria Eglė.

Kodėl verta rinktis kalanetiką?

Kalanetika padeda ugdyti ištvermę, pusiausvyrą, koordinaciją, lankstumą, jėgą. Kalanetika sukurta jogos ir baleto pagrindais, spaudimo ir tempimo principu. Pratimų metu kraujagyslės susitraukia, kraujas intensyviau teka, raumenys dirba stipriau ir tvirtėja.Dėl intensyvios kraujotakos visi organai ir funkcijos gauna daugiau maistinių medžiagų, deguonies. Tai dar viena labai svari kalanetikos nauda moterims – stiprėja kaulinis audinys, didėja apsauga nuo osteoporozės.Kalanetika – tiesiog pabrėžtinai moteriška mankštos rūšis. Kodėl? Eglės žodžiais, todėl aktyviai treniruojama dubens sritis, pagerėja kraujotaka, susireguliuoja fiziologiniai procesai. Kalanetikos pratimai tarsi išslaisvina moteriškumą, kiekviena gali pasijusti žavi, patraukli, pasitikinti savimi.

Straipsnio autorė – žurnalistė Aušra Baronienė
Sveikas.lt, 2012 07 08, (žr. straipsnį)

2012 07 18
Įrašo kategorijos: Kalanetika

Palikite komentarą